Reedukace čtení a psaní
Čtení a psaní jsou bezpochyby základní stavebními kameny vzdělávacího procesu. Co když se ale nedaří?
Potíže mohou být v oblasti percepčních funkcí, tedy v tom, jak kvalitně dítě zpracovává informace získávané zrakem a sluchem.
Pokud má dítě oslabené zrakové rozlišování, mohou se mu plést tvarově podobná písmena jako p/b/d, m/n, a/o/e, n/u atp., na jejich "rozluštění" pak při čtení potřebuje více času a čtení se nedaří dostatečně svižně a plynule, navíc se mohou objevovat chyby ve smyslu záměny písmenek, komolení, domýšlení slov atd.
Obdobně je tomu u psaní. Nespolehlivé sluchové rozlišování může být na vině při chybování v psaní i/y po tvrdých/měkkých souhláskách nebo vede k vynechávání diakritiky.
Sluchová analýza a syntéza (rozkládání a skládání slova) je proces, který při čtení a psaní běží u každého z nás, aniž bychom si to třeba uvědomovali. Když však není dobře rozvinutá, nemůže se ani čtení a psaní dařit s lehkostí.
Komplexnost obou procesů (čtení i psaní) lze přirovnat k stroji sestávajícímu se ze spousty ozubených koleček, která do sebe musí zapadnout, aby se stroj mohl "rozeběhnout", a to mohou jen tehdy, jsou-li neporušená.
Pokud se některé z dílčích koleček netočí, nefunguje správně celý mechanismus a výsledkem je ne zcela efektivní výkon - můžeme říci, že se dítě strašně moc nadře a výsledek přesto neodpovídá tomu, co očekáváme, zkrátka přesný opak toho, co bychom si přáli.
Percepční funkce se však dají rozvíjet a v návaznosti na ně i čtení a psaní.
Na to je zaměřená tzv. reedukace, v rámci níž se procvičuje zrakové i sluchové rozlišování, sluchová analýza a syntéza, postřehování a rychlé jmenování slov a spolu s tím i čtení a psaní. K reedukaci využíváme řadu podnětových materiálů dle aktuální potřeby dítěte.