Neuro-vývojová stimulace - NVS
Přetrvávající primární reflexy - opomíjený faktor problémů učení a chování
Primární reflexy hluboce ovlivňují základní fyzické a psychické reakční vzory. Každé miminko reaguje na podněty vrozenými primárními reflexy. Jsou to automatické, stereotypní pohyby, které vycházejí z mozkového kmene a v prvních měsících života mají za úkol zajistit životně důležité funkce. Díky primárním reflexům se mozek postupně naučí správně kontrolovat fungování těla, například zpracovávat vizuální a zvukové informace, získávat rovnováhu a prostorové vidění, hrubou a jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko atd.
Primární reflexy jsou tedy nedílnou součástí správného vývoje dítěte. Když však splní svoji funkci, měly by vymizet (vyhasnout), neboť jich už není k dalšímu vývoji třeba a uvolnit místo přechodným a následně posturálním reflexům, které již přetrvávají po celý život. K vymizení primárních reflexů by mělo dojít zhruba do tří let věku dítěte.
Přetrvávají-li primární reflexy i v pozdějším věku, pravděpodobně jsou ve vývoji dítěte nějaké odchylky.
Přetrvávající primární reflexy mohou dítěti způsobovat problémy například se čtením a psaním, mají stejné symptomy jako sy. ADHD a ADD, dyspraxie, logopedické a ortoptické vady, vertebrogenní potíže (bolesti zad), neurózy, chronickou únavu, a mnoho dalších.
Dle výzkumů PhDr. Marji Volemanové, PhD., která se primárními reflexy intenzivně zabývá, zhruba u 13 % dětí ve věku 5 - 8 let přetrvává minimálně jeden reflex v takové míře, že dítěti způsobuje potíže ve vývoji řeči, motoriky a psychomotoriky a následně se obtíže promítají i do jeho školního výkonu. Takový reflex sám od sebe již nevymizí a je třeba mu s inhibicí pomoci. Takovou pomoc nabízí intervence v podobě neuro-vývojové stimulace, která má formu jednoduchých a časově nenáročných cviků, které mohou dítěti jeho obtíže pomoci snížit či odstranit.
Neuro-vývojová stimulace (NVS) patří do kategorie psychomotorických terapií. Psychomotorická terapie je charakteristická tím, že při ní dochází k ovlivňování duševních funkcí a osobnosti člověka za pomoci aktivace jeho motoriky. Tím se liší od fyzioterapie směřující k ovlivňování tělesné zdatnosti a pohybových funkcí.
Více zde: https://www.cortexacademy.cz/
18. dubna 2024 jsme měli přednášku na téma "Přetrvávající primární reflexy a jejich dopad do vzdělávání" v RC Chloumek na Mělníku, na kterou byly velmi pozitivní ohlasy.
11. listopadu 2024 jsme si přednášku zopakovali v MŠ Zvoneček, kam si nás přišlo poslechnout více jak dvacet posluchačů z řad pedagogů i rodičů. Atmosféra byla báječná, všem děkujeme za množství zajímavých dotazů, na které jsme snad dokázali odpovědět.